De Sju Rullbanden – The Seven Reel Tapes
Innan Bo Winberg med hustru Lenah flyttade till Spanien sommaren 1993 ville han bli av med en del prylar.
Dessa bjöds ut till högstbjudande medlemmar i fanklubben (fanklubben fick inkomsterna från försäljningen) och själv ”ropade jag hem” 7 st 10½-tums rullband för 200 kr per styck.
Det var verkligen att köpa grisen i säcken eftersom ingen riktigt visste vad som fanns inspelat på dem.
Innan jag fick dem hemskickade till mig så ordnade Reino Andersson att banden blev kopierade till kassettband men det skulle inte bli så enkelt.
Rullbanden var nämligen inspelade baklänges (!) *
Det ordnade sig till slut och då visade det sig att det fanns en massa ”godis” att lyssna på.
Här fanns t.ex. kompletta versioner av låtarna ”Crazy about my baby” och ”Take a letter Maria” från tagningarna inför albumet ”Back In The Race”:
Reino Andersson gav ut den förstnämnda på Carelia Records CD ”60-talspop från Göteborg” och båda låtarna var med som bonus på samlings-CD’n ”The Spotnicks – 40 vocals” på Owe Midners skivbolag Solna Records.
Det är extra kul att ha medverkat till att ”rädda” dessa två låtar för framtiden och bara det var värt insatsen men det finns väldigt mycket mer på rullbanden och här nedan finns några roliga exempel att lyssna på.
Julskivan ”In Winterland” spelades in under sommaren 1966.
Här är några ”backing tracks” som hugade musikanter kan spela till:
Låtarna på LP’n ”In The Groove” från 1967 innehåller en hel del goa arrangemang som t.ex. dessa två:
Här är ett par låtar från inspelningen av albumet ”Den Röda Brandbilen” 1967.
Det krävs ett rejält tålamod innan ”Vicke Viréns Visa” sitter för lillgrabben och man kan lätt förstå varför Bo Winberg till slut valde att själv sjunga ”Brandchefens visa” istället för pappan Olls:
Albumet ”Back In The Race” spelades in 1969 men kom inte ut förrän året därpå.
Under inspelningen av ”Everybody’s Talking” behöver Bob en nageltång (!)
Mycket nöje!
Sören Alverfeldt
* Bo Hansén förklarar mysteriet med "baklänges inspelade band": När vi arkiverar inspelade band i studiovärlden så låter vi bandet spelas eller spolas till slutet, och sedan lägger vi den rullen i sin bandask. Detta kallar vi att bandet är ”tails out” d.v.s. att början på banden är längst in på spolen. Orsaken till detta att man får mindre ”kopieringseffekt” mellan varven på bandet när det ligger lagrat på detta sätt under lång tid. Folk som inte är i skivstudiobranchen eller har jobbat på Sveriges Radio/TV känner normalt inte till detta, så de tar upp bandet ur kartongen och lägger det på bandspelaren så som man i normala fall lägger på bandrullen, och i detta fall hamnar bandet upp och ned på, och inspelningen spelas då upp baklänges. Hade bandet istället lagts på bandspelarens ”fel sida” och sedan spolat över till den tomma rullen på ”rätt sida” och sedan spelats upp, då hade inspelningen inte blivit baklänges. Svårare än så är det egentligen inte.
Before Bo Winberg and his wife Lenah moved to Spain in the summer of 1993, he wanted to get rid of some things.
These were offered to the highest-bid members in the fan club (the fan club got the income from the sale) and I myself bought 7 10½-inches reel tapes for SEK 200 each.
It was really like buying a pig in a poke because no one really knew what was recorded on them.
Before I got them home to me, Reino Andersson arranged for the reel tapes to be copied to cassette tapes, but it would not be that easy.
The reels were recorded backwards (!) *
It finally worked out and then it turned out that there was a lot of ”goodies” to listen to.
There were, for example, complete versions of the songs ”Crazy about my baby” and ”Take a letter Maria” from the recording sessions for the album ”Back In The Race”:
Reino Andersson released the first one on the Carelia Records CD ”60-talspop från Göteborg” and both songs were added as bonus on the collection CD ”The Spotnicks – 40 vocals” on Owe Midner’s record label Solna Records.
It is extra fun to have been involved in ”saving” these two songs for the future and that only was worth the effort but there is a lot more on the tapes and below you can listen to a few examples.
The Christmas album ”In Winterland” was recorded during the summer of 1966.
Here are some backing tracks from which you can play along with:
The songs on the LP ”In The Groove” from 1967 contain a lot of good arrangements such as these two:
Here are a few songs from the recording of the album ”Den Röda Brandbilen” (The Red Fire Car) in 1967.
It takes a lot of patience before the little boy can get ”Vicke Viréns Visa” (Vicke Virén’s Song) right and you can easily understand why Bo Winberg eventually chose to sing ”Brandchefens visa” (The Fire Chief’s Song) on the album instead of dad Olls:
The album ”Back In The Race” was recorded in 1969 but was not released until the following year.
During the recording of ”Everybody’s Talking”, Bob needs a nail clipper (!)
Enjoy it!
Sören Alverfeldt
* Bo Hansén explains the mystery of "backwards recorded tapes":
When we archive recorded tapes in the studio world, we let the tape play or rewind to the end, and then we put that reel in its tape box.
This is what we call the band "tails out", i.e. that the top of the straps is at the bottom of the coil.
The reason for this is that there is less "copying effect" between the turns on the belt when stored in this way for a long time.
People who are not in the record studio industry or have worked at Sweden's Radio/TV do not normally know this, so they take the tape out of the box and put it on the tape recorder as you normally put on the tape roll, and in this case the tape ends up and down, and the recording is then played backwards.
Had the tape instead been placed on the tape player's "wrong side" and then rewound to the blank reel on the "right side" and then played back, then the recording would not have been reversed.
It is not more difficult than so.